تبلیغات
a weblog for all people - افسردگی در نوجوانان
جمعه 4 بهمن 1387

افسردگی در نوجوانان

   نوشته شده توسط: little sparrow    نوع مطلب :روان شناسی ،

«احساس می‌كنم كه خیلی بی‌كس هستم»، « همه از من متنفرند» من حتی خودم هم از خودم متنفرم . چگونه می‌توانم از این چاه نكبت خلاص شوم» «نمی‌توانم درس بخوانم» « من هیچ دوستی ندارم» آیا این جملات آشناست؟ آیا نظیر چنین جملاتی را از زبان نوجوان خود شنیده‌اید؟ افسردگی در بین نوجوانان بیشتر از آنچه قبلاً فكر می‌كردند، رایج است. نوجوانی كه بنظر گوشه‌گیر و تنها می‌رسد، در بیشتر موارد درگیر یك دوره حل مسئله است. در حالیكه برای برخی دیگر یك مشكل جدی تر است كه حتی در مواردی می‌تواند منجر به خودكشی شود. نوجوانان افسرده احساس غمگینی می‌كنند و ممكن است این حالت را بعنوان احساس بی‌كسی استنباط نمایند. معمولاً اینگونه نوجوانان در ارتباطات خود با خانواده و دوستان راحت نیستند. آنها اغلب توانایی تمركز حواس ضعیفی دارند، در شروع عمل و اقدامات خودانگیخته بی‌نهایت مشكل دارند، تغییرات قابل توجهی در نحوه تفكر و رفتار آنها مشاهده می‌شود، اغلب اوقات در طول شب با اختلالات خواب مواجهند و تغییراتی در الگوهای غذاخوردن آنها مشاهده می‌شود، ممكن است احساس شدید خستگی كنند، انگار خود را بزور حركت می‌دهند یا برعكس برخی از آنان بسیار پرانرژی هستند، ممكن است احساس گناه یا بی‌ارزشی كنند. نوجوانی كه مبتلا به بیماری افسردگی است، اگر كمكی كه به آن نیاز دارد دریافت نكند، ممكن است اقدام به خودكشی نماید. بطور عادی نوجوانان وقتی كه غمگین باشند درباره غمشان شكایت یا صحبت می‌كنند و سعی می‌كنند كه برای رفع آن كاری كنند. بطور كلی افراد در نوجوانی از والدینشان دور می‌شوند و بیشتر با همسالان خود تماس و ارتباط برقرار می‌كنند. تفاوت بین غم معمولی نوجوانان و افسردگی بستگی به مدت زمان، شدت و میزان انحراف خلق از خلق و رفتار معمول نوجوان دارد. نوجوانان به دلایل مختلف غمگین می‌شوند. نوجوانانی كه بطور ممتد تحت فشار روانی هستند، افسرده می‌شوند و این موارد بیشتر در خانواده‌هایی اتفاق می‌افتد كه مورد مشابهی در بین اعضای خانواده از افسردگی وجود داشته است

 

چند نكته مهم

- در اجرای انضباط از تقویت مثبت استفاده كنید. شرمساری و تنبیه در برقراری انضباط ممكن است باعث بروز احساس بی‌ارزشی و عدم كفایت در اداره امور زندگی در نوجوان گردد.

- از ابراز حمایت بیش از حد و راهنمایی بی حد به نوجوان احتراز كنید. حمایت بیش از حد امكان هر گونه بروز اشتباهی را از نوجوان می‌‌ گیرد. هدایت و راهنمایی بیش از حد در زمینه آنچه كه باید و آنچه كه نباید توسط والدین باعث می‌شود كه نوجوان فكر كند آنها به او اعتماد ندارند.

- انتظار پذیرش مطلق از طرف نوجوان خود نداشته باشید.

- از نوجوان خود انتظار تكمیل و برآوردن آرزوها و اهداف ناكام خود را نداشته باشید.

مجدداً ذكر می‌گردد كه گاهگاهی احساس ناخشنودی در بین نوجوانان شایع است.

علائم افسردگی نوجوانان

درصورتی كه متوجه شدید حداقل 3 مورد یا بیشتر از موارد ذیل بمدت دوهفته یا بیشتر ادامه دارد احتمال ابتلا به افسردگی نوجوانی وجود دارد:

- گریه كردن، غمگینی یا بداخلاقی

- گوشه گیری (احتراز از دوستان، فعالیتها و وقایع اجتماعی)

- مشكلات خواب

- مشكلات تغذیه

- افت عملكرد مدرسه ای

- فعالیت زیادی یا فقدان فعالیت انرژی

- احساس گناه یا خودكم بینی

- خستگی بیش از حد و دائمی

- اشتغال ذهنی بیش از حد در مورد مرگ، مردن یا آرزوی مرگ

اگر نوجوانی كه مبتلا به افسردگی است كمكی دریافت نكند ممكن است بعنوان یك راه فرار از این موقعیت، اقدام به خودكشی نماید.

 

چهارنشانه‌ای كه احتمال اقدام به خودكشی را مشخص می‌كند عبارتند از :

1- تهدید یا صحبت كردن در مورد كشتن خود

2- ابراز آمادگی برای مرگ مثل بخشیدن مایملك خود، وصیت‌نامه، نامه‌های وداع، یا خداحافظی كردن)

3- بنحویی صحبت كردن كه انگار هیچ امیدی به آینده ندارد.

4- احساس بیكسی و ناامیدی نسبت به خود یا سایرین

نوجوانانی كه هر كدام از این علائم را نشان دهند بایستی حتماً به روانپزشك ارجاع شوند و كمك تخصصی ویژه دریافت كنند. اگر احساس می‌كنید كه نوجوان شما ممكن است از افسردگی رنج ببرد پیشنهاد می‌شود كه نسبت به ارجاع او به یك متخصص باتجربه بهداشت روان و انجام ارزیابی دقیق اقدام نمایید.

كمكهایی كه شما می‌توانید بكنید:

- داوطلب گوش دادن به صحبتهای آنان باشید. زمانی را واقعاً صرف نوجوان خود كنید. احساس نكنید كه همیشه باید توان پاسخگویی به سئوالات آنها را داشته باشید . فقط گوش كنید.

- مسئله مطرح شده توسط آنها را كاملاً جدی بدانید. آن مسئله ممكن است برای شما مهم نباشد ولی برای آنها اهمیت دارد. به نوجوان خود نشان دهید كه مورد توجه شماست و سعی در درك او دارید.

- نوجوان خود را تنها نگذارید. بیان این جمله كمكی به نوجوان نمی‌كند: «چیزی نشده، سرت را بالا بگیر، فردا حتماً روز بهتری خواهد بود، مسئله‌ای كه بوجود آمده برای او كاملاً جدی و واقعی است.

- نوجوان را تشویق كنید كه با سایر بزرگسالان نیز همانند شما صحبت كند. به او پیشنهاد كنید كه به آنها بعنوان یك دوست بزرگسال اعتماد كند. (این افراد مورد اعتماد والدین باشند)

- سعی كنید نشان دهید كه آنها برایتان اهمیت دارند. آنها ممكن است از شما دوری كنند. در كنار آنها بمانید. سعی كنید شرایطی را فراهم كنید كه با شما كاری را بطور مشترك انجام دهند. به آنان تأكید نكنید كه بایستی شاد باشند. با آنها و احوالشان كنار بیایید.

- به موقع به آنها پیشنهاد كمك كنید. دریافت كمك به موقع مانع از فرورفتن نوجوان در افسردگی عمیق تر می‌شود و پیشگیری از بروز اختلال می‌گردد.

- سعی كنید تا علت اندوه نوجوان را دریابید . منشاء غم كجاست؟ با درك منشاء بروز غم نوجوان بهترین وسیله برای آزادساختن خود از اثرات آنرا در اختیار دارد.

- انتظار طرد داشته باشید. اگر سعی در ارتباط یا حمایت از نوجوان افسرده‌ای را دارید تعجب نكنید كه گاهی پاسخهای منفی و یا رفتار تحریك پذیری نشان دهند. این وضعیت را شخصی و خصوصی تعبیر نكنید. یك اصل مهم صبوری و تحمل است.

- بخاطر داشته باشید كه شما نمی‌توانید مسئول اعمال شخص دیگری كه تحت فشار روانی یا افسردگی یا افكار خودكشی است باشید. آنچه كه شما می‌توانید انجام دهید ایفای نقش بعنوان یك دوست مسئول علاقمند در كنار نوجوان به هنگام موقعیتهای سخت می‌باشد. در این برهمه زمانی می‌توانید به نگرانی‌های آنها گوش كنید، از آنها حمایت كنید و برای دریافت كمك‌های تخصصی آنها را راهنمایی و ارجاع دهید.

 

 


برچسب ها: افسردگی ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر